Електромобилите: новата търговска война между САЩ и Китай
Дата: 27.09.2024
Нахлуването на евтините китайски електромобили в САЩ провокира политиците да мислят как да защитят автомобилните си производители, подклаждайки търговската война между двете икономически сили. Доскорошната мечта за масови е-коли се сбъдва по неочакван начин
След като забрани редица китайски продукти, САЩ изглежда се готви да ограничи и електромобилите от Поднебесната империя. Засега като основание се посочват „рискове за сигурността“. Но големият страх всъщност е друг – местните производители не могат да се конкурират с китайските „електрички“. В последните дни Washington Post и New York Times си позволиха да кажат „право куме в очи“, че електромобилите ще са новата арена на търговска война между САЩ и Китай и това се очертава като дълъг и зрелищен спектакъл.
„Голямата тройка“ на американската автомобилна индустрия – Ford, General Motors и Stellantis (компанията, която притежава Dodge, Chrysler и Jeep) – си имат големи ядове, пише New York Times. Тези фирми имат добри печалби, но… не успяха да постигнат целите си за продажби на електрически превозни средства. Това се случва в момент, когато на щатския пазар се появи „нова генерация от достъпни електрически автомобили“ от чужбина.
Преди около десетилетие Америка спаси Голямата тройка и се закле, че това ще е за последно. Но сега американското правителство ще трябва отново да помогне на Голямата тройка и останалата част от пазара на автомобили в САЩ. И трябва да го направи по правилния начин. Но какъв ще да е той?
Възходът на Китай
Най-голямата заплаха за Голямата тройка идва от китайските автомобилни производители. Особено ярко сред тях грее името BYD. Тя и други китайски фирми са специализирани в производството на електромобили и плъг-ин хибриди.
Ръстът на BYD е изумителен: тя е продала три милиона електрически превозни средства миналата година. Това е повече от която и да е друга компания. Сега фирмата има достатъчно производствен капацитет в Китай, за да произвежда четири милиона коли годишно.
Но амбициите ѝ не се изчерпват с това: тя строи фабрики в Бразилия, Тайланд, Унгария и Узбекистан. Така ще произвежда още повече автомобили – близо до потребителите. И скоро може да добави Индонезия и Мексико към своя списък. Задава се „потоп“ от електрически превозни средства.
Автомобилите на BYD идват на цени, с които Западът не може да се конкурира. Наскоро BYD представи плъг-ин хибрид, който има приличен изцяло електрически пробег и ще се продава за малко над 11 000 долара на американския пазар. Някой да е чувал големите западни брандове да пуснат електромобил за 11 хиляди долара?
Според анализаторите, китайските компании са много добри в производството на електромобили, защото се възползват от „господството“ на страната в производството на батерии и автоматизирани производствени линии.
Възходът на китайските производители на електромобили не е изненадващ. Изглежда, че десетилетното нарастване на икономическата сложност в Китай е почти завършено: някога страната произвеждаше играчки и дрехи, след това дребна електроника и батерии, а сега вече произвежда коли и самолети.
В резултат, BYD и други китайски производители на автомобили се превръщат на практика в глобални автомобилни компании, способни да произвеждат електрически автомобили, които могат да се конкурират директно с ДВГ колите – и то неустоимо.
Ще треперят
Ниските цени са нещо хубаво по принцип. Електрическите автомобили трябва да станат по-евтини и по-разпространени, ако искаме да постигнем глобалните климатични цели. Но тенденцията поставя някои непосредствени и трънливи предизвикателства пред американските политици.
След като BYD обяви своя хибрид за 11 000 долара, фирмата се закани в китайската социална медийна платформа Weibo, че „цената ще накара производителите на бензинови автомобили да треперят“. Е, май се оказа вярно. И проблемът е, че много от тези производители на бензинови автомобили са… американски.
Ford и GM отдавна се стремят да играят на пазара на електромобили. Никоя от тях обаче не може да си позволи да предложи цена, съпоставима с 11-те хиляди долара на китайците. Вярно е, че двете фирми имат известни успехи и дори „емблематични“ модели електромобили, но все пак те не се конкурират с новото поколение евтини електромобили.
Прочетете още: Tesla има нов проблем: лизинговите компании са недоволни >>>>
Джим Фарли, главен изпълнителен директор на Ford, наскоро разкри, че компанията има „таен развоен екип“, който създава евтина, достъпна електрическа кола, която да се конкурира с такива като BYD. Но рентабилното производство на електрически превозни средства е организационно умение. И като всяко умение, неговото развитие изисква време, усилия и пари.
Другият очертаващ се проблем за Ford и General Motors е, че техните финансови баланси, макар и на пръв поглед стабилни, прикриват структурна уязвимост. Въпреки че двете компании се справят като цяло добре през последните години, техните многомилиардни печалби идват основно от продажбата на относително малък брой превозни средства на малка група хора. По-конкретно, печалбите се основават на продажбата на пикапи, SUV и кросоувъри.
През следващите години тези компании ще трябва да преминат мост от един бизнес-модел към друг: ще трябва да използват своите съществуващи печалби от продаваните ДВГ автомобили, за да субсидират своите дивизии за електрически превозни средства – и да се научат как да правят електромобили по печеливш начин на фона на китайската конкуренция.
Ако успеят бързо да минат по този мост, ще оцелеят. Но ако печалбите им от ДВГ автомобили се сринат преди електромобилният им бизнес да се развие, ще паднат в пропастта и ще загинат.
Ето защо наводнението от евтини китайски електрически превозни средства създава толкова голям проблем. То може да събори „моста“ им към новия бизнес-модел, преди да са минали по него, може би дори преди да са успели да го построят. Така че имат основания да „треперят“.
Политически контрамерки
Изоставането на американските автомобилни производители не е приемлива политическа опция за властите. Това е емблематична индустрия за САЩ; тя е гигантски работодател и политиците не могат да си позволят да не я бранят. Освен това една от целите на политиците сега е да докажат, че декарбонизацията може да работи за американската икономика.
Тоест, американската власт има достатъчно причини да иска да спаси автомобилния си сектор, преди да я застигне суровата изборна реалност. Но какво да се направи?
Конгресът на САЩ вече предприе мерки. Щедри субсидии са предвидени в Закона за намаляване на инфлацията за местното производство на електрически автомобили. Може ли това да помогне?
Може – и ще го направи. Ала тази мярка сама по себе си не е достатъчна, за да спаси автомобилните компании от конкуренцията на китайските производители на електромобили.
Могат ли да се наложат търговски ограничения? Може. САЩ и без друго е в условията на търговска война с Китай и вече забрани редица нейни продукти, позовавайки се на рискове за националната сигурност. С известно усилие това може да се разгърне и върху електромобилите.
Но тук става трудно. Защитата на американския автомобилен пазар от китайските електромобили е очевиден и политически важен акт, но също така и много обезпокоителен. В дългосрочен план подобен „чадър“ може да изолира американския автомобилен пазар от останалия свят, лишавайки го от стимули да се развива бързо.
Иронията на една сбъдната мечта
Китайските производители на автомобили са първата истинска конкуренция, пред която се изправя световната автомобилна индустрия от десетилетия. И всички „традиционни“ автомобилни компании трябва да се изправят лице в лице с тази заплаха – за тяхно добро. Това означава, че те трябва да почувстват студения дъх на смъртта във врата си – и да бъдат принудени да се изправят и да се борят с предизвикателството.
Това, което американските политици се опитват да направят с финансови стимули, митнически утежнения, ограничения за вноса – всичко това може да бъде впрегнато срещу китайските електромобили през следващите няколко години, но тази търговска война рано или късно ще бъде спечелена от онези, които умеят да плуват в пазарната реалност и да правят бизнес без държавни субсидии, лимити за внос и изкуствено наложени мита.
Не на последно място, има известна доза ирония във факта, че САЩ и западните икономики сега негодуват заради постигането на това, което доскоро беше мечта и цел на същите тези икономики: да направи електрическите автомобили популярни, достъпни, масови.
Години наред редица щати в САЩ и редица страни по света се стараеха да постигнат това чрез разнообразни видове насърчителни мерки и бонуси за купувачите. А китайските производители просто използваха силата си, за да го постигнат.
По-добре е да приемем, че американските автомобилни производители остро ще се конкурират с китайските си съперници в идните десетилетия – и да се насладим на тази битка, заключават анализаторите в NY Times.