151.BG
  • Начало
  • Категории
    • Бизнес услуги
    • Детегледачки
    • Лечебни масажи
    • Монтаж на мебели
    • Озеленяване
    • Професионално почистване
    • Сезонни услуги
    • Спешни услуги
    • Строителни ремонти
    • Транспортни услуги
    • Уеб разработка, маркетинг и дизайн
  • Най-търсено
    • Отпушване на канали
    • Ремонт на покриви
    • ВиК услуги
    • Ремонт на бани
    • Хидроизолация с течна гума
    • Електро услуги
    • Монтаж на мебели
    • Кърти чисти извозва
    • Довършителни ремонти
    • Смяна на ел табло
  • Ценова листа
  • Присъединяване
  • Изпрати запитване
  • Menu Menu

Начало » Интересно » Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП

Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП

Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on LinkedIn
Време за четене: 5 минути

Дата: 09.05.2024

Умората у водачите е фактор, допринасящ за 15% до 20% от сериозните пътнотранспортни произшествия. Технология, вградена в софтуера на автомобила, алармира за проблеми, преди шофьорът да ги осъзнае.

Изследователи от ЕС предлагат авангардни технологии за откриване на ранни признаци на умора и непоследователно поведение на хората зад волана. Персонализирани сигнали към водачите ще намалят пътнотранспортните произшествия.

Когато Карло Полидори шофира и започне да разтрива с ръка врата си, знае, че вероятно е време да направи почивка. Това е знак, че започва да се изморява зад волана.

Полидори, който е председател на италианската Асоциация на професионалистите по пътна безопасност, шофира от десетки години, без да осъзнава навика си. Той го забелязва през 2022 г., когато се присъединява към проект на ЕС за създаване на съвременно електронно устройство, което може да проверява способността на хората за управление на превозното средство.

Признаци за сънливост 

„Преди нямах представа, че това е показател за настъпваща умора“, казва Полидори, чиято асоциация — известна още като AIPSS — насърчава най-добрите практики в областта на пътната безопасност.

AIPSS участва в изследователски проект, получил финансиране от ЕС за разработването на по-добър начин за откриване на наченки на психическа и физическа умора у водачите. Наречен FITDRIVE, проектът е с продължителност три години и половина и продължава до края на февруари 2025 г.

Екипът на FITDRIVE, ръководен от Технологичния център ITCL в Испания, разработва технология за вграждане в софтуера на автомобила, която ще изпраща на водачите съобразени със състоянието им сигнали, когато трябва да обърнат повече внимание на пътя или дори да направят почивка.

„Наблюдаваме физиологическото състояние на водача“, казва Полидори. „Следим кога водачът е в състояние да шофира и предприемаме действия, когато не е.“

Макар че съществуващите технологии в тази област могат да изпращат сигнали, когато хората се отклоняват от лентата или шофират непоследователно, това е предимно бордов софтуер, който не е съобразен с индивидуалните характеристики на всеки водач.

Пътни изпитвания

Умората у водачите е фактор, допринасящ за 15% до 20% от сериозните пътнотранспортни произшествия според доклад на Европейската служба за наблюдение на безопасността на движението по пътищата от 2021 г.

Около 20 400 са убитите в пътнотранспортни произшествия в ЕС през 2023 г. според Европейската комисия. Макар това число да представлява спад от 1 % в сравнение с 2022 г., Комисията заявява, че твърде малко държави от ЕС са напът да постигнат целта за намаляване наполовина на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.

FITDRIVE е един от редицата проекти на ЕС, които търсят начини за намаляване на пътнотранспортните произшествия в Европа с фатален изход. Изследователите вярват, че с правилната технология хората могат да бъдат подтикнати да шофират по-безопасно.

Първото предизвикателство при изследванията им е да намерят отговор на един основен въпрос: кога точно водачът започва да се уморява. Екипът на FITDRIVE събира тези данни чрез изпитвания върху групи доброволци.

Досега доброволците са управлявали автомобилни симулатори и са шофирали по затворени писти в Испания и Италия при различни метеорологични условия. Изпитванията са проведени през 2023 г.

Планът е преди приключване на проекта да се проведат реални изпитвания в Ирландия, Испания и Италия.

Събраната по време на първите две серии от изпитвания информация е от камери, следящи лицата на водачите, и комплекти за главата за наблюдение на мозъчните вълни.

Данните ще бъдат въвеждани в алгоритъм, който, в съчетание с електронна гривна, може да открива кога настъпва умора у водача. Гривната ще наблюдава сърдечната честота, моделите на движение на ръцете и потенето, за да открива кога водачът започва да се уморява.

Алгоритъмът ще се обучава и приспособява към всеки отделен водач.

Системата се настройва прецизно сама, като непрекъснато събира данни, за да си изгради представа за всеки водач и да оцени рисковете по време на конкретния курс на шофиране. По този начин тя може да открива индивидуални признаци на умора, като например когато Полидори докосва тила си.

„Това е голямата разлика със съществуващите системи за откриване на умора“, казва той. „Системата се адаптира към всеки водач. Тя може да го предупреждава за проблеми, преди самият той да ги осъзнае“.

Научете повече: ДИГИТАЛИЗАЦИЯ ЩЕ НАПРАВИ ПО-ПРОЗРАЧНА ПОДГОТОВКАТА НА ШОФЬОРИ >>>>

Надстройване на системите

Настоящите технологии, които могат да разпознават кога водачът се движи непоследователно или се отклонява от лентата, се основават на изпитвания, извършени върху голям брой доброволци, и включват универсален алгоритъм за водачите.

Тъй като всеки има собствен стил на шофиране, тези методи не винаги са достатъчно точни.

В проекта участват 10 партньори от седем държави, включително Германия, Испания, Франция и Швеция. Сред участниците са Advanticsys — испанско дружество, специализирано в датчици и софтуер, и Европейската асоциация на центровете за обучение на водачи на МПС.

Технологията на FITDRIVE може да бъде полезна дори за самоуправляващи се автомобили, за чиито действия в предвидимото бъдеще ще се изисква да бъдат надзиравани от пътниците, които трябва да бъдат готови да поемат контрола при необходимост.

За целта някой в превозното средство трябва да бъде нащрек в ключови моменти, вместо да спи или чете. Система, подобна на тази на FITDRIVE, може да се използва в самоуправляващите се автомобили, за да наблюдава хората в тях и да гарантира, че те имат достатъчна готовност, за да се намесят.

По-безопасен превоз на товари

Сигурността, че водачите на тежкотоварни превозни средства запазват концентрацията си зад волана, е целта на друг проект, финансиран от ЕС.

Наречен i-DREAMS, той приключва през април 2023 г., след четири години работа, и предлага начин за известяване на водачите на камиони, когато започват да шофират по начини, които не са безопасни. На тежкотоварните превозни средства се дължат 14% от всички пътнотранспортни произшествия с фатален изход в ЕС през 2020 г.

Проектът обединява 13 партньори от осем държави, включително Австрия, Белгия, Гърция, Нидерландия и Словения. Извършени са изпитвания върху 600 водачи, проведени на обекти в пет държави.

Като използва данни от превозните средства, водачите и заобикалящата среда, екипът по проекта създава статистическа мярка за това кога водачите упражняват контрол и — ако не го правят — изпраща звуково предупреждение чрез приложение за смартфон.

То изпраща сигнал, когато водачът се движи твърде близо до предното превозно средство, особено по мокри пътища.

Приложението може освен това да обучава водачите да шофират по-добре. По време на проекта на участниците в изпитването се дават точки въз основа на това колко добре шофират.

„Звуковите сигнали подобриха качеството на шофиране на участниците в изпитването“, казва Том Брийс, който ръководи i-DREAMS и е професор в катедрата по инженеринг на трафика в университета в Хаселт, Белгия. „Качеството на шофиране се подобри още повече при водачите, които се обучаваха в приложението“.

Гаранции при застраховане

Приложението вече се използва от някои компании.

Според Брийс например застрахователно дружество използва приложението, за да наблюдава застрахованите от него водачи на камиони — особено при превозвачи с недобра репутация.

Някои компании, особено такива с по-голям процент злополуки от средния, имат по-ограничен достъп до изгодни застраховки.

Приложението i-DREAMS позволява на тези превозвачи да получат застраховка, при условие че всичките им водачи го използват.

Производителите на автомобили също могат да използват тази технология в бъдеще, за да проверяват дали водачите, използващи система за поддържане на скоростта и дистанцията, наистина внимават, особено при опасни условия.

„Нужно е да стимулираме водачите да управляват по-безопасно, особено сега, когато автомобилите стават частично автономни“, казва Брийс.

Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП

Payhawk интегрира American Express в своята платформа за B2B плащания

Интеграция на Payhawk и American Express ще позволи на клиентите да управляват по-ефективно бизнес разходите си в глобален мащаб. Клиентите получават повече начини за управление на разходите.

Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП

Honor Magic V2 – уникалният сгъваем смартфон е тук

Honor Magic V2, най-тънкият сгъваем навътре смартфон в света, е достъпен за предварителни поръчки в България. Прочетете повече тук.

Изследванията в тази статия са финансирани от програма „Хоризонт“ на ЕС. Възгледите на интервюираните лица не отразяват непременно позицията на Европейската комисия.  Статията е публикувана за пръв път в Horizon, списанието за изследвания и иновации на ЕС.

3.4/5 - (428 votes)
Беше ли полезна тази публикация?
1096
266

Разгледайте други публикации

Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП

Тънък смарт хладилник на Xiaomi идва с HyperOS и се управлява дистанционно

Продажбите на умния хладилник на Xiaomi - Mijia 518L започваха на 29 ноември. Той е с дебелина 597 мм и заема само 0,545 м². Цена: $650.

Персонализирани сигнали до водачите намаляват ПТП

Microsoft може да изпревари Apple като най-скъпа компания в САЩ

Microsoft е на път да свали Apple от трона на най-скъпата американска компания, с разлика в пазарната капитализация само 100 млн. долара.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последни публикации

  • Ремонт на Кухня: 13-те Най-Чести (и Скъпи) Грешки и Как Професионалистите ги Избягват
    Ремонт на Кухня: 13-те Най-Чести (и Скъпи) Грешки и Как Професионалистите ги Избягват
  • Преустройство на Апартамент: Ръководство за Законно Усвояване на Тераса
    Преустройство на Апартамент: Ръководство за Законно Усвояване на Тераса
  • Как да планирате бюджета за цялостен ремонт на апартамент през 2025 г.: Пълно ръководство от А до Я
    Как да планирате бюджета за цялостен ремонт на апартамент през 2025 г.: Пълно ръководство от А до Я
  • Основен ремонт на баня през 2025: Пълно ръководство в 10 стъпки
    Основен ремонт на баня през 2025: Пълно ръководство в 10 стъпки
  • PVC, алуминий или дърво? Направете информиран избор за дограма през 2025
    PVC, алуминий или дърво? Направете информиран избор за дограма през 2025

Реклама

  • Технически надзор на ремонт
  • Видеодиагностика на канали
  • Монтаж на душ панел
  • Смяна на щрангове
  • Монтаж на тоалетна чиния
  • ВиК услуги Бургас
  • ВиК услуги Перник
  • ВиК услуги в Пловдив
  • ВиК услуги Стара Загора
  • ВиК услуги Варна
  • Водопроводчик Дружба
  • Водопроводчик Люлин
  • Водопроводчик Обеля
  • Водопроводчик Младост
  • Водопроводчик Надежда
  • Водопроводчик в Овча купел
  • Водопроводчик Слатина
  • Водопроводчик Студентски град
  • Термография на фотоволтаици
  • Отпушване на канали в Пловдив
Цялото съдържание е под защита на авторското право © 2011-2025. 151.bg
  • За нас
  • Реклама
  • Партньорство
  • Поверителност
Scroll to top Scroll to top Scroll to top