Ремонт след инспекция на дома: Какво е задължително?
Дата: 15.11.2024
Съдържание:
Инспекцията на жилището е стандартна част от продажбата на имот. Много е вероятно тя да разкрие един или повече проблеми – някои от тях са по-сериозни от други. Затова е важно и купувачите, и продавачите да имат ясна представа за следващите стъпки по отношение на поправките след инспекцията на жилището, включително кой за какво отговаря и какви поправки са задължителни (ако има такива), преди сделката да се осъществи.
Ето какво трябва да знаете, включително бързи съвети за договаряне на ремонтите след инспекцията на жилището.
Какво се счита за задължителен ремонт след инспекция на жилището зависи от държавата, в която живеете, и от езика на договора ви. В много случаи продавачите може да не са задължени по закон да извършват каквито и да било поправки, въпреки че купувачът със сигурност може да ги поиска.
Инспекциите на жилища са една от последните стъпки преди приключване на сделката и се извършват, след като купувачът е направил оферта за имота, а продавачът е приел тази оферта. Тези проверки, които се извършват от квалифицирани специалисти, са последната възможност за купувача да научи всичко, което трябва да знае за жилището, и да се увери, че иска да продължи продажбата. И в почти всички случаи те ще извадят наяве някои проблеми, които не са били очевидни на пръв поглед.
Дали корекциите след инспекция на жилището са задължителни или не, до голяма степен ще зависи от местоположението. Езикът на договора също е от значение, тъй като ако купувачът вече се е съгласил да закупи имота „такъв, какъвто е“, тогава продавачът не е длъжен да се грижи за каквито и да било поправки, дори и за такива, които иначе биха могли да оправдаят някои преговори напред-назад.
И така, кои видове поправки могат да бъдат задължителни? Ако живеете в район, който изисква от продавачите да решат определени проблеми, преди да се осъществи продажбата, тогава тези поправки са предимно структурни. Те включват:
- щети, причинени от влага, включително проблеми с мухъл
- Повреди в основите на дома или други структурни компоненти
- Повреди в електрическата система на дома
- Повреди по покрива
- обширни проблеми с водопроводната система
- обширни проблеми с ОВК
- Гризачи, насекоми или други проблеми с вредители
- Нарушения на строителните правила
Във всички тези случаи поправката е необходима, защото представлява някаква опасност за бъдещия наемател, а не просто неудобство или бъдещ разход.
Колкото до това, което не се включва в списъка, това са неща като козметични проблеми, счупени или остарели уреди и несериозни проблеми с водопроводната инсталация или ОВК (помислете за течащи кранове, лошо налягане на водата или неефективност на отоплението и охлаждането). Всички тези поправки могат да бъдат поискани от купувача след инспекцията на жилището, но е много малко вероятно продавачът да се наложи да ги извърши – макар че все пак може да го направи, за да гарантира, че продажбата ще продължи.
Задължителни поправки срещу задължителни оповестявания
Много купувачи и продавачи се объркват по отношение на разликите между задължителните поправки след инспекция на жилището и задължителните оповестявания.
Много по-често държавата изисква от продавача да уведоми потенциалните купувачи за всички сериозни проблеми, отколкото да изисква от продавача да отстрани проблема, преди да бъде финализирана продажбата. Това са т.нар. задължителни оповестявания и са начин да се предпазят купувачите от закупуване на имот под фалшив предлог.
Що се отнася до това какво представлява задължителното оповестяване, то се припокрива със списъка на потенциалните задължителни поправки. Структурни проблеми; сериозни проблеми с електрическите, водопроводните или ОВК системите; проблеми с повреди от вода; проблеми с покрива и проблеми с вредители са все примери за елементи, които могат да бъдат разкрити при проверка на жилището и които продавачът след това ще бъде задължен да оповести или на бъдещи заинтересовани купувачи, ако първоначалният купувач се откаже, или ако проверката на жилището е направена като част от периода преди подаване на офертата.
Какво става, ако продавачът откаже да извърши поправките?
Всички купувачи имат право да поискат от продавача да извърши определени поправки след инспекция на жилището, стига да не са сключили споразумение „както е“. А ако живеят в държава, в която исканите поправки не са задължителни, тогава продавачът има право да откаже.
Ако случаят е такъв, че купувачът е поискал определени ремонти, а продавачът е отказал, тогава купувачът може да реши да се откаже от продажбата. Това може да е трудно да се направи, след като вече сте инвестирали емоционално в имота, въпреки че може да е най-добрият начин на действие, ако не може да се постигне друго споразумение.
Един от начините да избегнете вземането на това трудно решение е да направите оферта, която зависи от инспекцията на жилището. Това поставя очакването от самото начало, че купувачът може да поиска поправки, като и купувачът, и продавачът се съгласяват, че – стига тези искания да са разумни – окончателната продажба ще зависи от изпълнението на поне някои от тях.
Съвети за договаряне на ремонти след инспекция на жилището
Вече разгледахме този въпрос по-подробно, но ето един кратък преглед на четирите най-продуктивни начина на действие, които купувачът може да избере, ако има искания за ремонт след инспекция на жилището.
Съвет 1: Помолете продавача да извърши поправката
Въпреки че поправките не са задължителни, купувачът със сигурност има право да ги поиска. Това включва както сериозните структурни проблеми и проблеми, свързани с безопасността, изброени по-горе, така и по-козметични поправки. Това е много често срещан сценарий след инспекцията и много продавачи са готови да направят разумни поправки, за да осъществят продажбата.
Съвет 2: Поискайте отстъпка
Някои продавачи може да са склонни да свалят известна сума от продажната цена, за да се справят с ремонтите, които трябва да бъдат извършени, особено при сериозни ремонти. Преди обаче купувачите да поискат това, те трябва да направят проучване, за да се уверят, че искат правилно намаление на цената, вместо просто да гадаят колко може да струва въпросният ремонт.
Съвет 3: Поискайте някаква друга форма на компенсация
Вместо да поискат намаляване на цената, някои купувачи могат да изберат да направят бартер по друг начин – например да поискат мебели или уреди, които продавачът е планирал да вземе със себе си. Това не е често срещан начин на действие, но си струва да се опита, ако има нещо, което купувачът наистина иска.
Съвет 4: Попитайте за гаранция на жилището
Домашната гаранция е вид застрахователна полица, която осигурява спокойствие на купувачите, че ако определени основни уреди или системи се повредят през определен период от време, те ще могат да ги поправят безплатно или на ниска цена. Те покриват неща като отоплителни и охладителни системи, електрически системи, водопроводни системи и въздуховоди и могат да бъдат закупени от продавача от името на купувача вместо извършване на ремонт.
В крайна сметка купувачът, продавачът и техните агенти трябва да уточнят какво трябва да се направи по отношение на поправките след инспекцията на жилището. Макар че е малко вероятно поправките да са законово задължителни, все пак има някои най-добри практики, които диктуват какво трябва да поправят продавачите – или поне какво трябва да поправят, ако искат да имат шанс да продадат имота си на добра цена.
И купувачите, и продавачите имат известно влияние, така че преговорите винаги са оптималният начин за решаване на проблемите, които се появяват по време на инспекцията. В повечето случаи и двете страни ще могат да постигнат изгодно споразумение, а ако не успеят, могат да изберат да развалят сделката с минимални или никакви неустойки, вместо да продължат с продажба, която не е изгодна за всички.