15 дейности за доброта и съпричастност, които децата могат да научат
Дата: 25.10.2023
Съдържание:
Емпатията е способността да усещате чувствата на другите хора или „способността да се поставите на мястото на някого“. Така че заниманията по емпатия за деца са начин да се внесе доброта и състрадание в изграждането на взаимоотношения. Когато децата научат как могат да се чувстват другите хора, те стават внимателни в действията и думите си. Те са склонни да съчувстват или да усещат болката, през която преминава другият човек, и по същия начин могат да изпитват радост от щастието на другия човек. Емпатията е съотнасяне и отразяване на чувствата на другите без егоистичен мотив.
Списък с дейности и занимания за насърчаване на доброта и съпричастност в децата
Тук сме съставили списък с дейности за емпатия, за да научите децата си на важността на добротата. Можете да практикувате дейности за емпатия у дома или в училище, за да могат децата да създават положителни и силни връзки с другите.
1. Означени чувства
Създайте сценарий и помолете децата да обозначат чувствата си, когато са поставени в тези ситуации, и как реагират. Например да бъдат тормозени, да станат свидетели на тормоз или самите те да бъдат тормозени. Те могат да изразят гняв, ярост, тъга, разочарование, страх и болка. тук трябва да обясните да не позволяват на емоциите си да ги завладеят. Те трябва да насочат тези чувства в правилната посока и да не действат насилствено. Научете ги, че ситуации като тормоз могат да бъдат прекратени, ако са съпричастни и си помагат взаимно да се разберат. Трябва да работите в сътрудничество с децата, за да разберете по-добре чувствата им и да работите за правилното насочване на емоциите им.
2. Фотокниги
Забавен начин за разбиране на емоциите е като ги свързвате с израженията на хората и различни ситуации. В този случай във фотокнигата ще има снимки на приятели и членове на семейството на децата, като всяка от тях е обозначена с емоции, отразяващи ситуацията или хората на снимката. Когато децата разглеждат тези снимки, те ще могат да разберат емоциите, които се крият зад различните изражения и ситуации. Съпоставянето на израженията на лицето с емоциите им помага да разберат как изглежда едно чувство.
3. Настолни игри
Няколко настолни игри, като „приятели и съседи“ или „познай как се чувствам?“, помагат на децата да разберат добротата, грижата и помощта. Първата от тях изисква да оценят ситуацията, показана на дъската, и да поставят карта с действието, което биха извършили за съответната ситуация. Във второто те трябва да отгатнат чувствата на другия човек в дадената ситуация. Можете да вземете такива карти за децата си и да играете с тях, за да ги накарате да осъзнаят чувствата на другите.
4. Актове на доброта
Както се казва, „един прост акт на доброта изминава дълъг път“, тази дейност включва насърчаване на децата да бъдат добри чрез своите действия. Съберете децата в група и започнете, като ги попитате за някоя добра постъпка, която са извършили, и как се чувстват от нея. След това ги помолете да направят нещо полезно и любезно за друг човек от групата и ги накарайте да ви докладват, след като приключат. това помага на децата да обмислят действията си и да разберат, че любезността прави щастливи както хората, които я получават, така и тези, които я предлагат. По този начин те ще бъдат мотивирани да помагат повече и да бъдат любезни, докато растат.
Точка за размисъл: Когато давате пример и проявявате съпричастност към хората около вас, детето ви е по-вероятно да бъде съпричастно.
5. Златното правило
Попитайте децата дали биха искали да им се подиграват или да им се подиграват. Или ако бъдат пропуснати от някое парти, когато всички останали са поканени? Отговорът би бил „не“. Трябва да им разкажете за златното правило – отнасяйте се с другите така, както искате да се отнасят с вас. Те трябва да разберат, че ако дадено действие или дума ги нарани, не е справедливо да направят или кажат същото на някой друг. По този начин те ще развият по-добро чувство за разрешаване на конфликти и по-положителни взаимоотношения с приятелите и връстниците си. Това също така им помага да развият умението да разбират гледните точки и да имат прошка в сърцата си.
6. Моделиране на услужливост
Помощта и грижата за някого е един от най-значимите признаци на съпричастност. Накарайте децата да разберат, че да бъдеш безчувствен и груб към някого няма да донесе нищо добро на нито един от двамата и вместо това ще ги превърне във врагове. Използвайте примери от приказки, филми, книги, снимки или куклени представления, за да представите услужливостта.
Изберете тези, които показват как зачитането на чувствата на другите и грижата за тях могат да предизвикат чувство на радост и у двамата.
7. Ролеви игри
Както подсказва името, това занимание изисква от вас да разиграете ситуация и да играете роля. Помолете децата да изиграят как ще се чувстват и държат в дадена ситуация. Например, ако някой счупи играчката им или им изкрещи, или ако намерят кученце. Ако реакциите им са оправдани и приемливи, похвалете ги, че са били внимателни и любезни. Ако обаче крещят или стават агресивни, когато някой счупи играчката им, научете ги, че подобни реакции са неправилни и могат да бъдат разгледани по различен начин и спокойно. нека знаят, че ако някой се държи зле с тях, първо трябва да анализират защо или какво са направили и дали по тяхна вина другият човек е счупил играчката им. Винаги трябва да проявяват търпение и да се обръщат към по-възрастния, вместо да се държат грубо с този човек.
8. Различия и прилики
Тази дейност представлява проста и смислена дискусия и обмен на мнения. Съберете децата наоколо и започнете, като им кажете, че няма двама души, които да си приличат напълно. Някои са по-високи, други по-ниски, някои са добри в игрите на открито, а други в тези на закрито; някои тичат бързо, а други бавно. Тези различия правят всеки човек уникален и не бива да бъдат слаби страни. нека разберат, че хората с различни натури и умения правят нещата вълнуващи и дават възможност за преодоляване на различни препятствия, когато са в група. Най-важното е да завършите заниманието, като изясните, че макар хората да са различни един от друг, чувствата им са сходни и всеки чувства и заслужава да бъде разбран. Тази дейност ще осигури бърз поток на общуване между двама души, за да могат те безопасно да споделят чувствата си.
Знаете ли, че? Експертите твърдят, че редовното извършване на актове на доброта увеличава емпатията на детето, подобрява цялостното му социално поведение, увеличава приемането от връстниците и намалява вероятността да бъде тормозено
9. Истории и филми
Визуалните средства, като например филми, могат да осигурят по-добра среда за преподаване на децата. Много филми за деца, като „Отвътре навън“, „Зоотопия“ и „Е.Т.“, показват определени прояви на емпатия в различни ситуации. По същия начин можете да разказвате или да четете истории, отразяващи важността на това да бъдем любезни и съпричастни. Между тях можете да спрете историята и да ги помолите да определят емоциите на тази конкретна сцена или човек. По този начин те ще могат да анализират различни ситуации и поведението на героите и да научат как е правилно да постъпят.
10. Чувства и емоции
Лицата показват различни емоции. Можете да ги окачите като пози и да накарате децата да разпознават емоциите по лицата им. Можете също така да ги превърнете в игра на карти с лица на чувства. Изтеглете карта с чувство и оставете един да изиграе емоцията, а останалите трябва да познаят правилната емоция. Това занимание може да им помогне да разберат емоциите на другите по техните изражения, да окажат необходимата помощ и да насърчат самоосъзнаването на собствените си чувства.
11. Хартиена верига на добротата
Това занимание е подобно на заниманието „акт на доброта“, но е забавно и творческо. Накарайте децата да изрежат хартиени лентички и да запишат всеки акт на доброта, който са получили или предложили в този конкретен ден. След като запълните хартиените лентички, ги скрепете с телбод, за да образуват верига, и ги закачете на стената. Насърчавайте ги да правят такива добрини и ги карайте да ви докладват и да продължават да ги добавят към веригата. Ще видите, че децата се чувстват щастливи, когато ги четат.
12. Застани на моето място
Децата трябва да се съберат в кръг, като едно от тях е в центъра. Нека всички да събуят обувките си и да ги поставят отпред, като детето в центъра постави обувките на своята страна. детето в центъра ще започне, като сподели нещо, което изпитва в момента, например страх от предстоящ изпит или обикновена радост. След това другите, които се чувстват по подобен начин, ще тичат заедно с този в центъра и ще застанат зад обувката на някой друг, оставяйки по един човек в центъра на всяка крачка. Това ще продължи, докато всички споделят чувствата си. Тази дейност може да им помогне да се отнасят и разбират един друг и така да създадат по-дълбока връзка. Знаете ли, че детето ви може да придобие емпатия, като се отдаде на определени дейности, като например засаждане на нови семена, градинарство или доброволческа дейност.
13. Календар на добротата
Той ще бъде като списък със задачи за различни актове на доброта. Избройте случайни прояви на доброта, като например да помогнете на възрастни хора, да платите за чужда храна в ресторант, да кажете няколко думи на насърчение и благодарност на някого, който се нуждае от това, и да дарите играчки и дрехи. Те могат да отбелязват всеки път, когато извършат едно такова дело. Това постепенно ще ги направи услужливи и съпричастни.
14. Социално осъзнаване
Изграждане на социална осъзнатост у децата може да им помогне да бъдат отворени и съпричастни към другите. Всички тези дейности могат да помогнат за развиване на социални умения и осъзнатост, а можете да опитате и други, като например „кръгове за изслушване“. При тази дейност разделете децата на групи и във всяка група те ще отговарят на някои въпроси за опознаване. Те могат да бъдат за любимото им животно, за нещата, които ги правят щастливи, или за това кои искат да бъдат, когато пораснат. Докато обменят отговорите в себе си, те ще могат да разберат другия човек и ще могат да изградят силна и положителна връзка. насърчете децата си да вземат предвид чувствата и емоциите на другите с тази колекция от дейности за съпричастност за деца.
15. Доброта към животните
Да бъдеш любвеобилен и нежен към животните е една от основните черти на съпричастния човек. Затова има няколко дейности, които можете да направите: Накарайте децата си да се грижат за домашните си любимци, като се грижат за нуждите им, играят с тях или предлагат да извеждат на разходка съседските животни. Нека направят хранилка за птици, за да могат гладните птици да идват и да се хранят на спокойствие. Можете също така да ги насърчите да поставят вода на балкона в горещ ден за птиците. Прочетете им книга за това как да бъдат любезни с животните, за да могат да разберат техните нужди, симпатии и антипатии.
Макар че много хора проявяват съчувствие, само малцина наистина разбират гледната точка на другия човек и са съпричастни. Ако преподавате благородната черта на емпатията още от детството им, те ще израснат смирени, уважителни и любезни. Сега, след като разполагате с този списък, направете всеки ден учебен и смислен за децата си.
Полезни въпроси и отговори
1. Кои са най-добрите книги или истории, които да прочетете, за да научите децата на емпатия? Някои чудесни книги и истории, които могат да помогнат да научите децата на емпатия, включват „Чудо“ от Р. Джей Паласио, „Невидимото момче“ от Труди Лудвиг, „Всяка доброта“ от Жаклин Уудсън, „Даряващото дърво“ от Шел Силвърстайн и „Болен ден за Амос Макгий“ от Филип К. Стед.
2. Как родителите и учителите могат да насърчат децата да обмислят как действията им влияят на другите? Родителите и учителите могат да насърчат децата да мислят как действията им влияят на другите, като моделират съпричастност и обмислят последиците от действията си пред децата. Те могат също така да водят редовни разговори с децата за това колко е важно да се отнасят към другите с доброта и уважение и да обсъждат как действията могат да повлияят на емоциите и преживяванията на другите.
3. Как родителите и учителите могат да използват технологиите за преподаване на емпатия? Родителите и учителите могат да използват интерактивни платформи на цифрови медии, за да изследват различни гледни точки и да насърчават разбирането. Потапянето в разкази, симулациите на виртуална реалност и платформите за съвместно решаване на проблеми могат да подобрят опита за изграждане на емпатия. Въпреки това балансирането на времето, прекарано на екрана, с взаимодействието в реалния свят е от жизненоважно значение за укрепване на уменията за емпатия.
4. Как да преподаваме емпатия на деца със специални нужди? За да преподавате на деца със специални нужди, използвайте нагледни материали, социални истории и ролеви игри, за да им помогнете да разберат емоциите на другите и да се отнасят към тях. Предоставяйте конкретни примери и насърчавайте приобщаваща среда чрез дейности, насочени към разпознаване и реагиране на емоциите.
5. Как можете да разберете дали вашите начини работят върху тях? Можете да разберете, като наблюдавате поведението и жестовете им, които може да изглеждат обичайни, но са признаци за развиване на емпатия. Затова ето няколко от тях, които могат да ви помогнат да забележите емпатията у децата си.
Емпатията е разбиране и усещане на чуждите емоции и преживявания. Дейностите, свързани с емпатията, като например етикетиране на чувствата, фотокниги, настолни игри и ролеви игри, могат да помогнат на децата да развият емпатия. Практикуването на прояви на доброта и моделирането на услужливост може да насърчи децата да бъдат съпричастни към другите. Родителите и учителите могат да дават пример и да проявяват съпричастност към другите, за да научат децата на емпатия. Насърчаването на емпатията и добротата у децата може да насърчи положителните взаимоотношения и да направи света по-добро място. Дейностите, свързани с емпатията, могат да ни помогнат да разберем по-добре другите. Научете се как да практикувате емпатия със забавни и ангажиращи дейности!