Животът и смъртта на Конкорд

Дата: 16.11.2023
Съдържание:
От братята Райт до НАСА полетът и най-вече покоряването на въздуха винаги са били мечта и страст на човека.
Изглежда, че не можем да се задоволим с това, което имаме, независимо дали това са били балоните с горещ въздух и самолетът, или ветроходът с две крила до свръхзвуковата мегамощ, винаги се стремим да стигнем по-високо, да се движим по-бързо и да го правим по-ефективно.
Най-известният самолет от всички тях трябва да бъде „Конкорд“ – европейско изобретение, което покори света и пренесе много хора по цялото земно кълбо.
Тук ще разгледаме живота и смъртта на този невероятен летателен апарат.
Важни дати от съществуването на Конкорд
4 ноември 1956 г.
На този ден е създаден Консултативният комитет за свръхзвуков транспорт, който проучва възможността за свръхзвукови въздушни пътувания за търговски самолети.
Екипът изготвя многобройни доклади, които доказват, че търговски кораб от такъв калибър е възможен.
Този комитет включваше експерти от всички аспекти на публичното и частното аерокосмическо инженерство.
1 януари1963 г.
През 1963 г. е първата важна стъпка в живота на „Конкорд“.
След бърз преглед на тезауруса от висш служител на British Aircraft Corporation е създадено името Concorde.
1 май 1963 г.
Филтън и Тулуза са два невзрачни района, които скоро ще се превърнат в процъфтяващ център, когато става въпрос за свръхзвуковия гигант.
Concorde потвърждава, че 40% от планера и 60% от двигателя ще бъдат произведени в Обединеното кралство.
11 декември 1967 г.
За пореден път Тулуза се превръща в суперзвездата на този строеж.
През 1967 г. във френската база е разположен първият прототип – 001, в завода на Aerospatiale.
2 март 1969 г.
Със скорост от 250 възела и височина 25 000 метра прототипът 001 извършва първия си полет от Тулуза.
Месец по-късно, през април, британският прототип извършва първия си полет.
Знаменателен ден за 001, свръхзвуковият Concorde успява да достигне Mach 1, или казано по-просто – свръхзвуков полет.
4 ноември 1970 г.
Ражда се Concorde 002 и бариерата от 2 Маха е преодоляна.
През 1970 г. Concorde най-накрая достига до едно от най-големите британски летища – Хийтроу.
1 юни1972 г.
Concorde започва обиколка на Австралия, ОАЕ и други страни, за да завърши 45 000-километровата си търговска обиколка по света.
26 септември 1973 г.
Конкорд 002 прекосява Атлантическия океан за първи път, като изминава разстоянието от Вашингтон до Париж за малко повече от 3 часа и половина.
6 декември 1973 г.
Осъществен е първият полет на първия в историята сериен Concorde. 201, произведен в Тулуза, се издига в небето и достига Mach 1,57 или 1205 мили в час!
21 януари 1976 г.
От Лондон до Бахрейн, с капитан Норман Тод, се извършва първият полет на първия в историята на BA (British Airways) самолет „Конкорд“.
Самолетът е пристигнал само няколко дни по-рано във Филтън, Бристол. Полетът е предаван на живо по телевизията.
21 януари 1981 г.
Празнувайки своя пети рожден ден, великолепието на Concorde започва да се оценява.
Със смайващия рекорд от над 700 000 пътници, 50 000 летателни часа и над 15 800 полета корабът получава полагащото му се място като един от най-добрите самолети на всички времена.
31 март 1984 г.
Британското правителство решава, че участието му в „Конкорд“ е било твърде интензивно, и оставя цялото финансиране и вземането на решения почти изцяло на BA.
13 юли1985 г.
Мощността и надеждността на „Конкорд“ са доказани от Фил Колинс, след като той използва услугата, за да прелети от концерт в САЩ още същия ден до благотворителния концерт Live Aid във Великобритания.
1 ноември 1986 г.
След като през януари празнува първото си десетилетие на търговски полети, „Конкорд“ извършва първия си чартърен полет около света за изумителните 1 ден, 7 часа и 51 минути.
25 март 1993 г.
Първата жена пилот поема управлението на самолета – Барбара Хармър. По-късно същата година тя извършва полет от Великобритания до летището JFK в САЩ.
7 февруари1996 г.
Рекордите за трансатлантически полет са на път да бъдат счупени, като Concorde успява да извърши полета за 172 минути и 59 секунди.
11 август 1999 г.
Конкорд в полет
2 самолета „Конкорд“ успяват да извършат визуално зашеметяващ подвиг – да проследят пълното слънчево затъмнение, докато летят в свръхзвукова формация.
25 юли 2000 г.
Това е ужасен ден в историята на „Конкорд“. На този ден в Париж, Франция, самолетът „Конкорд“ на „Ер Франс“ се разбива и убива 113 души.
15 август 2000 г.
Първата жертва на смъртта на „Конкорд“, BA обявява, че ще спре да лети с „Конкорд“.
Това решение е взето толкова бързо, че дори води до спиране на един от самолетите по средата на излитането след отнемане на сертификата за летателна годност на самолета.
21 януари 2001 г.
Ден, изпълнен със смесени емоции за много фенове на „Конкорд“ – само малко след като любимият им самолет е свален от небето, а в същото време се навършват 25 години от началото на търговските му полети.
7 ноември 2001 г.
Завръщането на „Конкорд“.
След продължителни и много скъпи усилия за подобряване на безопасността от страна на екипа на „Конкорд“, самолетът отново излиза в небето като търговски самолет.
12 януари 2002 г.
Резултатите от катастрофата в Париж са готови – Френското бюро за разследване на произшествията твърди, че причината за инцидента е парче гума, причинено от метална лента, пробила гума, която се е изстреляла в резервоара за гориво и е предизвикала теч.
10 април 2003 г.
British Airways и Air France започват да бият окончателно последния звънец.
Двете компании се съгласяват да пенсионират самолета след отпадането на броя на търговските полети, което е под въпрос поради катастрофата в Париж.
31 май 2003 г.
Air France извършва последния си полет с „Конкорд“ от летище JFK до летище „Шарл де Гол“ в Париж.
Всички френски „Конкорди“ са изложени в цял свят.
На 24 октомври се осъществява последният търговски полет на „Конкорд“ между Ню Йорк и лондонското летище Хийтроу.
10 март 2005 г.
Ужасната катастрофа в Париж отново попада в центъра на вниманието, когато Continental Airlines са подложени на разследване.
Те, разбира се, отричат да са извършили каквото и да било нарушение и заявяват, че пожарът не е причинен от самата лента, като твърдят, че не са допуснали никакви грешки.
6 декември 2010 г.
Continental Airlines може да бъде принудена да плати 1,2 млн. долара (910 000 паунда) на Air France за уронване на репутацията на авиокомпанията и допълнително изплащане на компенсации на всички засегнати.
29 ноември 2012 г.
Continental Airlines са изправени пред апелативния съд във Версай и се счита, че не носят наказателна отговорност за катастрофата в Париж, тъй като няма връзка между лентата и пожара.
7 февруари 2017 г.
На Concorde 216 е отредено гордо място в специалния хангар на Aerospace Bristol близо до летище Filton.
Съвместна операция на инженерите на BA и Airbus, корабът е изтеглен на рампата и оставен да се наслаждава на славата и историята на този прекрасен самолет.
И така, един от най-вдъхновяващите летателни апарати от края на 20-и век от всички краища на света, който в последните си години се проваля в калта, и всичко това се дължи на съществуването на една лента метал и на една определено ужасяваща катастрофа.
Трябва да запомним този кораб заради технологичното удивление, но също така и заради въпросите, които бяха повдигнати, и заради живота, загубен в онзи съдбовен ден в Париж.
Каквото и да се е случило, трябва да се съгласите, че самият летателен апарат е бил невероятен, тъй като посещението на един от самолетите на „Ер Франс“ определено е на хоризонта.


