Какво знаем за виртуалната реалност?

Дата: 16.11.2023
Съдържание:
Преди да започнем, мисля, че трябва да обясня виртуалната реалност. Всички сме използвали някаква форма на тази технология, в аркади до модерни класни стаи. Виртуалната реалност се дефинира, според Оксфордския английски речник, като „компютърно генерирана симулация на триизмерно изображение или среда, с която може да се взаимодейства по привидно реален или физически начин от лице, използващо специално електронно оборудване, като например каска с екран отвътре или ръкавици, оборудвани със сензори”. За мен виртуалната реалност е нещо, което се използва единствено за игри, преди това се намираше само в тези пакети за аркадни симулатори. Това всъщност е начин да позволите на човек напълно да се потопи в игра, филм или сцена и е доста гениално.
Произход на виртуалната реалност

Първото използване на виртуална реалност или по дефиниция манипулиране на компютър, подпомагано от устройство, ще бъде през 1962 г. със създаването на светлинната писалка, устройство, способно да пише на компютър без необходимост от физическо мастило. Първото истинско завладяващо изживяване дойде през 70-те години на миналия век, когато САЩ, с наскоро усъвършенствана компютърно генерирана графика, изградиха първия истински симулатор на полети в реално време, а до 80-те години с по-добър хардуер, софтуер и платформи за контрол на движението, пилотите успяха да летят през виртуални светове.
За игри с виртуална реалност родното място ще бъде или Nintendo Power Glove, или Segascope 3-D. Издаден през 1987 г., Segascope беше основен чифт 3-D очила, произведени за Sega Master System, които вместо прожектирани изображения с лещи, използваха система за бързи затвори, която отваряше и затваряше всяка страна една след друга.
Телевизорите с електронно-лъчеви тръби ще изпращат половин изображение всеки път и очилата от своя страна са настроени така, че да използват това, създавайки илюзията за гледане на стереоскопично 3-D. През цялата история имаше и множество успехи и провали на много от големите марки, от VR на Sega до Virtual Boy на Nintendo и EyeToy на Sony до Xbox Kinect.
Модерната виртуална реалност

Както и да е, това е достатъчно история и предистория, нека да преминем към начините, по които виртуалната реалност се използва всеки ден. Едно от основните съвременни приложения за това изглежда е в света на игрите, разбираемо играчът иска да се потопи в играта си и да се почувства физически част от нея и това стана особено управляемо след 2012 г.
Oculus rift е едно от най-разпространените устройства за виртуална реалност на пазара днес, с 1080p дисплей и инфрачервено позициониране, което се поддържа от някои големи имена в компютърните игри, но главно игрите са повече от жанра Indy.
Vive на HTC обаче е следващият конкурент на заглавието на Oculus, създавайки връзка с добре познатите Steam игри и набира истинска сила в тази област на технологиите. Дори най-тежките играчи в света на игрите се включват! PlayStation са готови да пуснат PlayStation VR през октомври 2016 г. с напълно 360-градусово движение, което показва колко жизнеспособна е виртуалната реалност за съвременния геймър.
Образователни употреби
Друга важна употреба на виртуалната реалност, която става все по-често срещана, би била в образованието. Това важи особено за тези в рискови групи или с увреждания, тъй като им позволява да имат много повече практическо и завладяващо изживяване в своето обучение. Това може да бъде чудесен инструмент в сравнение със седенето с учебник, като някои доставчици дори заявяват, че виртуалната реалност и интерактивните 3D решения за образование са показали, че повишават нивата на внимание на учениците с 92% и повишават резултатите от тестовете с 35%.
Някои компании предлагат така наречените idesks, комбинация от монитор и 3D очила, която позволява на ученика да се ангажира напълно с обучението си, с отговор в реално време и проследяване на главата, учениците могат да създават 3D модели и дизайни. Пример за това как тази технология вече се използва в училищата е пътуването по света изцяло от комфорта на класната стая, прожектиране на пейзажи и различни местоположения чрез устройство с Android, чифт евтини картонени VR очила и приложение, контролирано от учителя таблет.
Употреба в професионалното обучение

Връзка с образованието и според мен най-полезното приложение на виртуалната реалност би било обучението. Виртуалната реалност позволява всяка сцена да бъде възпроизведена без толкова голям натиск, опасност и времеви ограничения, тя позволява на обучаемите да се съсредоточат, повторят и развият своите умения в тези области без потенциалните проблеми, изброени по-горе. Всеки от пилоти на изтребители и обезвреждащи бомби до медици и пожарникари може и трябва да използва тази технология в своя полза. Чувствам, че това ще се превърне в един от най-обикновените и ефективни начини, по които хората извън игрите използват виртуалната реалност, за да облагодетелстват живота и самия свят.
Полетните симулатори, както споменахме по-рано, са жизненоважна част от обучението на пилоти и сега през 2016 г. ще видите развитие и внедряване на Eyesi. Eyesi е най-съвременно устройство за виртуална реалност, състоящо се от очна ябълка в реален размер в глава на манекен, която след това се проектира върху екран в реално време и позволява на човек да извърши операция през микроскоп.
Eyesi позволява на обучаващите се в офталмологията да практикуват процедури по много по-ефективен и реалистичен начин в сравнение с предишни процедури за обучение, тези операции могат да включват катаракта, вътреочни и ретинални операции. Виртуалната реалност наистина е умопомрачителна. В бъдеще смятам, че тази област на технологиите за обучение като летателни симулатори и Eyesi ще си проправи път във всички университети, колежи и учебни заведения. Това ще позволи на обучаващия се да практикува без никакви последствия от реалния живот и дава възможност за повторение на тези симулатори, като ги развива като практикуващ, който се просмуква надолу към по-ефективни работници, независимо дали сте пожарникар или медицинска сестра.
Изглежда, че много организации са съгласни с тази мисъл, инвестирайки хиляди в разработката на VR, една от тях е Университетът Сейнт Джордж в Лондон, който е създал нов клиничен симулационен център, който емулира сцени като пожар в нощен клуб или крайпътна катастрофа, всичко това с цел обучение на следващата вълна на парамедиците.
В обучението в класната стая има толкова много начини, по които може да се използва виртуалната реалност. От интерактивни идески до пълно задълбочаване в реплика на исторически сцени. Виртуалната реалност ще позволи на много повече ученици да бъдат по-ангажирани в обучението си и да извлекат максимума от образованието и наистина мисля, че скоро почти всяко училище ще използва идески или подобна технология.
Маркетинговият свят винаги се захваща с всеки технологичен напредък като начин за напредък, това не е изключение.
Развитието на виртуалната реалност

Чрез чудесата на VR те вече работят върху виртуални каталози като начин за тестване на продукт, почивка или преживяване и това определено ще се превърне в ежедневие, тъй като виртуалната реалност става все по-често срещана. TUI, водеща група за туристически агенти, например, разпространи новата си концепция в повече от 120 европейски туристически агенции, включително Thomas Cook, давайки на клиентите, чрез използването на интерактивни инструменти като световни карти и iPad, вдъхновение, когато планират следващото си пътуване.
Въпреки че виртуалната реалност привидно фокусира приложението си върху игрите, има толкова много по-новаторски и значими приложения на тази технология, както видяхме по-горе. Всяко училище, университет, ученик и стажант един ден ще използва виртуалната реалност ежедневно за обучение, симулации и развиване на своите умения.
Тази технология наистина променя играта, начин да се потопите в различен свят, различна среда и напълно реалистична реалистична симулация на катастрофално събитие, всичко това без необходимост от пътуване, риск или усложнения; това наистина е печеливша.
В същото време обаче, от гледна точка на геймърите, идеята за пълен 3D 360-градусов геймплей е поразителна и защо технологията не може да бъде едновременно сериозна и новаторска за съвременния свят и начин хората да се отпуснат и да се забавляват?
Аз например ще взема PlayStation VR и нямам търпение да видя въздействието на виртуалната реалност, тъй като тя се превръща в норма и се разгръща във всеки сектор и институция, правейки всеки човек по-ефективен в избраната от него професия, предмет или начин на живот.
