Подземен гараж с рампа

Дата: 01.07.2023
Съдържание:
Подземните гаражи с рампа се явяват неотменна част от градската инфраструктура в съвременните градове, които се борят с ограниченото пространство и нарастващата нужда от паркинг места. Тези иновативни паркинг решения са проектирани с цел оптимизиране на използването на площите на града и създаване на удобство за автомобилните собственици. В настоящата статия ще се разгледа същността на подземните гаражи с рампа, процесът на тяхното изграждане и предимствата, които те предоставят.
Подземните гаражи с рампа са интелигентни и иновативни решения, които предоставят ефективен начин за паркиране на автомобили в зони, където наличието на свободно пространство на повърхността е ограничено. Те се конструират с подземни етажи, достъпът до които се осъществява чрез специално изградени рампи. Този подход позволява на градските жители и работещи в града да се възползват от паркинг места, без да заемат ценни площи на земята.
Процесът на изграждане на подземни гаражи с рампа изисква внимателно проучване на местоположението и инфраструктурните особености на съответния град. От проектирането до строителството, такъв проект изисква висок професионализъм и експертиза от строителните екипи. Ползите от подобни гаражи включват оптимизиране на паркинг пространствата, намаляване на натоварването на улиците и подобряване на трафика, като предоставят удобство и сигурност на автомобилните собственици.
Днес в статията ще получите полезна информация относно конструктивните особености и приложението на съвременните подземни гаражи с рампа.
Паркиране и видове подземни гаражи
В последните години се говори много за ползите от градските подземни гаражи с рампа. Урбанизацията е на ход! Според park4sump.eu: „Личните автомобили са паркирани средно 80% от времето пред дома на собственика си, 16% някъде другаде и в действителност се движат само около 4%…“
Паркингът е зона, предназначена за паркиране на превозни средства. Обикновено местата за тази цел са маркирани на земята с бели или жълти линии, които маркират място за една кола. Паркингите са често срещани в близост до магазини, барове, ресторанти и други съоръжения, които изискват паркиране. Има открити и закрити места за паркиране.
Според броя на нивата си паркинг гаражите се разделят на 2 основни групи:
- Едноетажни;
- Многоетажни;
Дизайнът на втория вид гаражи може да бъде много различен. Най-често се проектират подземни гаражи с рампа за преминаване от едно ниво на друго. По-рядко се срещат такива, които използват асансьори, за да се преминава от ниво на ниво. Освен това има и паркинги с роботизирани системи, които преместват колите от едно ниво на друго. Те не изискват човешка намеса.

Какви са основните цели на паркирането в подземен гараж с рампа?
Основните цели на паркирането в гараж с рампа се насочват към ефективно и удобно управление на градското пространство, удовлетворение на нуждите на автомобилните собственици и подобряване на трафика в градските райони. Една от ключовите цели е оптимизирането на използването на площите на града, като се избегне заемането на ценни земеделски и застроени площи за паркиране. Гаражите с рампа осигуряват решение, което позволява на градските области да се възползват максимално от наличното пространство, допринасяйки за устойчивото развитие на градовете.
Друга важна цел на паркирането в гараж с рампа е предоставянето на удобство и комфорт за автомобилните собственици. Паркингът в подземни гаражи с рампа осигурява защита от атмосферни влияния като дъжд, сняг и горещина, предпазвайки автомобилите от вредни въздействия. Освен това, тези гаражи се предоставят с различни опции за сигурност, което допринася за усещането за безопасност на автоводителите. Такива иновативни решения съчетават удобство, сигурност и устойчивост, отговаряйки на нуждите на градската среда и нейните обитатели.
Какъвто и да е сценарият, основните цели на паркирането трябва да са напълно задоволителни и ефективни. Ето подробно описание на всички тях:
- максимално увеличаване на зоната за превозните средства;
- създаване на приветлива среда;
- осигуряване на рентабилно съоръжение;
- балансиране на първоначалните строителни разходи;
- правилно прогнозиране на дългосрочните разходи за поддръжка/експлоатация;
- комфорт в процеса на ежедневно използване от страна на потребителя.
С какво подземните гаражи с рампа предлагат дългосрочни ползи в големите градове?
Подземният паркинг е идеалният начин в градски условия да се използва по-добре публичната недвижима собственост, драстично подобрявайки изживяването на пешеходците. Чрез изграждането му може да се запази ценно пространство за развитие на смесени, търговски или жилищни имоти. Тоест строителният предприемач може да се възползва напълно от наличния уличен фронт за разполагане на търговски и жилищни обекти. Въпреки че излиза по-скъп като строеж и поддръжка, подземният паркинг гарантира дългосрочни ползи. Те, в крайна сметка, ще увеличат максимално неговата рентабилност.
Ето един пример, който доказва положителната роля на всички подземни гаражи с рампа. Размерът на паркомястото, необходимо за паркиране на един автомобил, може да варира в зависимост от конкретната ситуация и стандартите в дадената държава или град. Обикновено, стандартното паркомясто за лек автомобил е с размери около 2,4 метра широчина и 5 метра дължина, тоест 12 м².
За паркинг на 3 етажа под земята, който може да побере 450 коли, ще бъде необходима обща площ от около 5400 квадратни метра. Ако това пространство се използва за търговски цели от по-висок клас, икономическото въздействие може да бъде значително, генерирайки работни места, търговска дейност и значителни данъчни приходи.
Какви са спецификите на гаражните рампи?
Рампата е структурен елемент, който архитектите използват, за да свържат два етажа на различни височини. По просто казано – става дума за наклонена равнина, чрез която се преминава от едно ниво към друго поради разлика във височината. При нейното проектиране има строги правила, за да се гарантира безопасната им употреба.
Рампите основно се делят на линейни и извити.
- При първите минималната ширина е 3 метра – еднопосочно движение, по изключение: 2,75 метра. Когато има двупосочно движение – задължителните размери са 2 х 3 метра;
- При вторите е регламентирано вътрешният радиус на движение да е най-малко 5 метра.
Задължително към рампата трябва да има улей за отичане на вода. И налична зона от поне 3 метра между началото на рампата и уличното пространство, за да има шофьорът видимост.
Нормативни изисквания в България към изграждането на гаражни рампи
Изграждането на гаражни рампи е указано от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в Наредба № РД-02-20-2 от 20 декември 2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии. Всички подробности са изяснени в Раздел Х.
От нея е видно, че гаражните рампи могат да бъдат както външни – за вход и/или изход в гаражите; така и вътрешни – за осигуряване на връзка между отделните нива при многоетажните паркинги и паркинг-гаражите. Изрично е споменато в чл. 155, че „входовете и/или изходите на подземните (надземните) гаражи се устройват директно на второстепенната улична мрежа.“ Задължително откритите външни рампи е нужно да са проектирани с надлъжен наклон най-много 10 %. Но при малки гаражи се допускат рампи с наклон до 15 %, по изключение до 20 %, които трябва да бъдат покрити обаче с подходящи конструкции. Според тази наредба вътрешните гаражни рампи са четири вида: пълни (цели), полурампи, кръгови (винтови) и паркрампи.
Тук при изграждането на подземни гаражи проектантите следва да прилагат и изискванията на Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г., касаеща огнеустойчивост на гаражите според тяхната полезна площ, която се изчислява по приложима таблица.
Нормативно се изисква гаражите да се проектират с рампи на всеки етаж според полезната площ на гаража. Например, ако са до 1200 м² – една еднолентова рампа, а над 8000 м² – най-малко две двулентови рампи, разположено разсредоточено.

Колко струва изграждането на подземен гараж с рампа?
Изборът на структурна система за висококачествена паркинг структура обикновено се основава на строителните разходи, издръжливостта и бъдещите разходи за поддръжка, комфорта на потребителя, предпочитанията на собственика и графика на строителството.
Тези решения са еднакво важни и при подземните конструкции, в този случай те трябва да издържат странични земни натоварвания, натоварвания от съседни сгради/пътища и тези от площад или сграда, построени отгоре.
Разходите за изграждането на подземни гаражи с рампа варират и се основават на:
- местоположението на проекта;
- архитектурните характеристики;
- разходите за задържане на земята и обезводняване;
- структурната система с използване на рампи;
- механичната вентилация;
- противопожарните системи;
- съображенията за комфорт на потребителя;
- издръжливостта/ експлоатационния живот;
- условията на обекта;
- икономическия климат по време на строителството.
Структурната система на подземния гараж с рампа и общите изисквания за издръжливост изискват значима капиталова инвестиция. Тези елементи оказват влияние върху разходите за поддръжка, определят експлоатационния живот на паркинг структурата. В същото време са определящи за текущите разходи за паркиране и за експлоатационния живот на съоръжението, който трябва да бъде 50 до 60 години.
Други конструктивни характеристики, като дренаж, качествени уплътнители за фуги, проникващи уплътнители, адекватно покритие на армировъчната стомана и строга програма за поддръжка, също са жизненоважни за дългосрочната работа на гаража.
Оценка на бъдещата ефективност на подземните гаражи с рампа
Проектирането на подземни гаражи с рампа е сложен процес. Основните цели при неговото изграждане трябва да включват:
- балансиране на първоначалните разходи с дългосрочна икономия;
- използване на устойчиви системи, които отговарят на дългосрочните планове на собственика;
- комфорт на потребителя и лична безопасност.
Изискванията за пожарна безопасност, структурните изисквания и тези за лична безопасност често са в конфликт в тази ситуация. Замислената подземна структура за паркиране с рампи трябва да осигурява баланс между първоначалните разходи и разходите за жизнения цикъл. Най-съвременните конструктивни елементи, използвани за тази цел са:
- бетон с висока якост;
- бетон с ниско водоциментово съотношение;
- инхибитори на корозията;
- армировъчна стомана с покритие;
- капсуловани системи за последващо опъване.
Точно те осигуряват висококачествена, издръжлива конструкция във времето.
Вярваме, че в края на статията сами сте се убедили от ползата при експлоатацията на подземни гаражи с рампа, но и в същото време сте осъзнали, че тяхното изграждане е отговорен и сложен процес. Развитието на големите градове в световен мащаб показва, че проектирането и реализирането на този вид конструкции продължава с пълна сила поради доказаната им ефективност и дългосрочна употреба.